Що об'єктивніше і раціональніше для використання на уроці: усне чи письмове опитування?

 Усне опитування
Усне опитування - метод контролю, що дозволяє не тільки опитувати і контролювати знання учнів, але і відразу ж поправляти, повторювати і закріплювати знання, вміння та навички.

Плюси усного опитування
  • Більш гнучке, ніж письмове.
  • Дозволяє підтримувати контакт з учнями, коригувати їх думки.
  • Розвиває усну мову (монологічну, діалогічну).
  • Розвиває навички виступу перед аудиторією.
  • Змушує працювати у швидкому темпі.
Недоліки:
  • Вимагає ретельної підготовки, як з боку вчителя, так і з боку учнів. Часто виникають труднощі з відбором матеріалу, вибором питань.
  • Не виключає тиск авторитету вчителя.
  • Залишає частину учнів пасивними.
  • Вимагає багато часу.
Прийоми усного опитування
Прийнято виділяти два види усного опитування:
  • фронтальне (охоплює разу кілька учнів);
  • індивідуальне (дозволяє сконцентрувати увагу на одному учня).
Способи проведення фронтального опитування
Фронтальне опитування можна проводити, використовуючи такі прийоми:
  • Світлофор. У кожного учня є дві картки червоного і зеленого кольору. При питанні вчителя всі піднімають картки. При цьому червоний сигналізує про те, що учень не готовий відповідати, зелений - сигнал "Я знаю". Пасивність при такому опитуванні неможлива. Звичайно, не виключена можливість того, що учні можуть лукавити. Проте вчитель повинен пояснити, що, піднімаючи зелену картку, учень повинен бути дійсно готовий відповісти.
Таке опитування не займає багато часу. Проводити його можна на етапі перевірки домашнього завдання, після пояснення нової теми, щоб з'ясувати, наскільки новий матеріал засвоєний.
  • По ланцюжку - цей вид опитування застосовується, коли потрібно дати повну, розгорнуту відповідь. Суть його в тому, що на одне питання відповідають відразу кілька учнів, доповнюючи один одного. Дуже зручний прийом при перевірці домашнього завдання або для роботи над творчою темою.
  • Тихе опитування проводиться індивідуально з одним або декількома учнями, для кого тема здалася важкою. Опитування проводиться напівпошепки в той час, поки клас зайнятий груповою або письмовою роботою.
  • Програмований опитування - це, по суті, усні тести. Учень вибирає один варіант з кількох запропонованих. Але суть в тому, що свою відповідь він повинен обґрунтувати. Опитування займає досить багато часу, використовується на етапах повторення і закріплення теми, для вирішення творчих завдань.
  • Взаємоопитування - учні опитують один одного. Тему задає вчитель, промовляючи основні моменти, про які потрібно запитати. Таке опитування не займає багато часу і дозволяє задіяти весь клас. Прийом часто використовують під час підготовки до контрольних, перевірочних робіт.
Письмове опитування
Письмове опитування більш лояльне, ніж усне, так як дає учневі час зосередитися, міняти порядок завдань (наприклад, почати відповідати з більш легких питань).

Способи проведення письмового опитування на уроці

Плюси письмового опитування
  • Немає тиску авторитету вчителя, учень вільний у виборі алгоритму дій. Тому письмове опитування вважається більш об'єктивним.
  • Охоплює всіх (або багатьох) учнів.
  • Забезпечує всебічний, глибоку перевірку знань, умінь і навичок.
  • За допомогою письмового опитування зручніше перевіряти не тільки теорію, а й практичні навички.
  • Часто можна швидко перевірити роботи (по ключах) і виставити оцінки.
Недоліки способу
  • Вимагає ретельної підготовки.
  • Менше можливості варіації завдань, яка необхідна при реалізації диференційованого підходу.
  • Витрачається час на перевірку відповідей.
Способи проведення письмового опитування
До прийомів письмового опитування відносяться всі диктанти, перевірочні, самостійні та контрольні роботи. Але є ще кілька прийомів, які можна використовувати на всіх уроках.
  • Бліц-контрольна - містить невелику кількість завдань і розрахована на 5-10 хвилин. Відмінність від звичайної контрольної в тому, що не потрібно оформляти завдання як звичайно. Потрібно лише відповідь. Можна проводити на етапі перевірки домашнього завдання або на етапі засвоєння нових знань.
  • Фактологічний диктант - вимагає тільки коротких відповідей. Учням озвучують листи з питаннями 5-6 базовими. Диктант проводиться швидко, в хорошому темпі. Роботи перевіряються вибірково, але можна перевірити і всі. Дуже зручно проводити такий диктант на етапі повторення пройденого перед поясненням нової теми.
  • Тестування за допомогою комп'ютера. Спеціальні програми дозволяють провести тестування в режимі онлайн. Результат відразу виводиться на монітор. Дуже зручно, коли потрібно швидко перевірити готовність класу до сприйняття нової теми або перевірити, наскільки точно вони зрозуміли новий матеріал.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар